Stayhard - Terrace Fashion
Handlekurv
TERRACE FASHION

Fra tribunen til gata


Hva er casuals-mote? Och varför förknippar man det med huliganism? Här reder vi ut när, var och hur en klädstil på engelska fotbollsläktare tog sig ut på gatorna i form av Terrace Fashion.


HVA ER CASUALS-MOTE? Den designstilen som i dag refereres til som «Terrace-fashion» har sin opprinnelse fra slutten av 70-tallet da Liverpool-ungdommer begynte å kle seg annerledes i forhold til andre fotballfans i Peter Storm-jakker, rette jeans og adidas-sko. Det sies at det var nettopp Liverpool FCs tilhengere som først kledde seg i internasjonale merker som ble plukket opp da fansen begynte å følge lagets bortekamper rundt omkring i Europa. Det skal sies at det også ble sett lignende fenomen i Manchester i samme tidsperiode.


Hvilke merker forbindes med casuals-kulturen? Casuals-kulturen er en avart av fotballfanatisme dominert av hooliganisme. Subkulturen startet i England på tidlig 80-tall da hooligans begynte å kle seg i designklær som Stone Island, CP Company, Sergio Tacchini, Fila, Fred Perry og Lyle & Scott. De sluttet å bruke klubbfarger for å unngå oppmerksomhet fra politiet, for å kunne infiltrere rivaliserende firmaer, og for å ikke bli nektet adgang til puben. På 90-tallet ga originalmerker som Sergio Tacchini og Fila plass til Stone Island og CP Company, som igjen ble sentrale for hele casuals-looken. Luksusmerker som Prada, Burberry, Aquascutum og Gucci ble stadig oftere å se på tribunene. Det var tre kamper som ble utkjempet hver lørdag: den på banen, den på parkeringen (eller som oftest på et mer uforstyrret sted) og den på tribunen. Det var ikke lenger nok å være den klikken som hørtes best, det gjaldt også å kle seg best.

Spradingen varte dog ikke for evig. I takt med at varemerker etablerte seg i UK, samt at internett gjorde det enkelt for hvem som helst å få tak i kostbarhetene, avtok det verste hysteriet og vekten av «riktig» varemerke.

Nå for tiden er ikke alle casuals så opptatte av Guinnessfylla og svingslag. For mange handler det om mote og musikk. Under overflaten er det mer enn bare Stone Island-logoer og harde knyttnever. Faktum er at Terrace-moten har påvirket øvrig mote mer enn mange kanskje vet.

Terrace-fashion har tatt veien fra tribunen til offentligheten. Merker som tidligere var sterkt forbundet med hooliganismen har lykkes med å riste av seg de negative assosiasjonene, og blitt lettere tilgjengelige. Det kommer til dels av at casuals-looken har tatt steget fra fotballrøttene og blitt en livsstil for motebevisste menn.


Hva er viktigst når det gjelder den engelske tribunemoten?
Hos den mest dedikerte Terrace-wear-spesialisten er garderoben proppfull av dyre ytterplagg, tekniske jakker og sjeldne sneakers. Looken kan deles opp i sju hovedkategorier. Her beskrives nøkkelplaggene som gjør at du setter stilen.



MAC – Engelsk slang for trenchcoats og regnjakker som ble populære ved hjelp av merket Macintosh. Det henvises som regel til en trenchcoat med vanlig krage, en såkalt «Car Coat».

På 80-tallet begynte casuals å bruke luksusmerker som Burberry og Aquascutum. To varemerker kjente for å framstille noen av verdens ledende ytterplagg. Det tok ikke lang tid før fotballtribunene ble oversvømte av beige, knelange jakker. De siste årene har vi sett mer tekniske ytterplagg, men Mac-en er fortsatt et nøkkelplagg.


Jakke med hette Nordvestre England anses fortsatt å være tribunemotens hjerte. Regntunge, ytterplaggelskende byer som Manchester og Liverpool, hvor casuals-fenomenet oppsto, har gjort anorakker og jakker med hette (cagoules) ufattelig populære.

Terrace-moten handler om to ting; Hvem kler seg best, og hvem lykkes i å tåle alt været på tribunen under kampene. Det har ført til at førsteklasses, dyre og tekniske jakker definerer stilen.

Merker som Stone Island og CP Company har blitt standard, men også seile- og outdoor-merker som Henry Lloyd, Fjällräven og Paul & Shark kan skimtes på tribunen.


Treningsjakke Før Aquascutums trenchcoats eller CP Companys goggle-jakker var det treningsjakker som gjaldt i casuals-garderoben. Også i dag er det mange klassiske treningsjakker å se på kampdagene. Men det var på slutten av 70-tallet, da de engelske supporterne fulgte lagene til Europaspill, at dette plagget etablerte seg hos fansen. Italienske merker som Sergio Tacchini, Ellesse og Fila var de som definerte looken. Siden det ikke var mulig å få tak i disse i UK på den tiden, ble de statussymboler blant de ivrigste supporterne.


JEANS Helt siden tidenes morgen i Liverpool har rette jeans vært førstevalget blant bukser, og er fortsatt sentrale for Casuals-looken i dag.

I begynnelsen var det mellomblå, steinvaskede jeans, gjerne fra Emporio Armani, som gjaldt – sammen med en dyr jakke og kule sneakers.

I dag, med dagens store utvalg, ser vi mer rådenim i tunge kvaliteter fra forskjellige spesialvaremerker, som f.eks. Edwin og Nudie.


Skjerf Et anvendelig tilbehør, både for å holde kulda ute og for å maskere ansiktet etter kampen om det skulle oppstå tumulter. Nok til at supporterskjerf med ditt lags farger er det mest populære valget for de fleste fotballbesøkerne. Men i Casuals-kretser er det klassiske og luksuriøse merker som dominerer. Gjerne med forskjellige ruter og tartaner.


Caps I begynnelsen brukte Casuals caps, dratt godt ned, for å ikke bli gjenkjent på overvåkningskameraer. Selv i dag er capsen sentral for å understreke Terrace-looken. Også her er de klassiske merkene mest populære, som Burberry, Polo Ralph Lauren og Lacoste.

Se alle capser


SNEAKERS Terrace-moten består nok minst 50% av sneakers. Å ha et par sneakers i «limited edition» eller noen som er vanskelig tilgjengelige, er nok det ultimate statussymbolet. Reebok Classics er dusinvare, men det er Adidas som dominerer og er grunnlaget i tribunemoten.

På 80- og 90-tallet var det mange trofaste fans som dro til Tyskland og andre land i Europa for å få tak i sneakers som ikke fantes i Storbritannia. Alt for å skille seg ut på tribunen.

Sneakers-nerdingen handler nesten utelukkende om å samle på forskjellige mystiske adidas-modeller, til forskjell fra rådende sneakershysteri som istedenfor fokuserer på amerikanske basketmodeller. .

Se alle sneakers